Hej gäst

Logga in / Registrera

Welcome,{$name}!

/ Logga ut
Svenska
EnglishDeutschItaliaFrançais한국의русскийSvenskaNederlandespañolPortuguêspolskiSuomiGaeilgeSlovenskáSlovenijaČeštinaMelayuMagyarországHrvatskaDanskromânescIndonesiaΕλλάδαБългарски езикAfrikaansIsiXhosaisiZululietuviųMaoriKongeriketМонголулсO'zbekTiếng ViệtहिंदीاردوKurdîCatalàBosnaEuskera‎العربيةفارسیCorsaChicheŵaעִבְרִיתLatviešuHausaБеларусьአማርኛRepublika e ShqipërisëEesti Vabariikíslenskaမြန်မာМакедонскиLëtzebuergeschსაქართველოCambodiaPilipinoAzərbaycanພາສາລາວবাংলা ভাষারپښتوmalaɡasʲКыргыз тилиAyitiҚазақшаSamoaසිංහලภาษาไทยУкраїнаKiswahiliCрпскиGalegoनेपालीSesothoТоҷикӣTürk diliગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaमराठी
Hem > Nyheter > Stängd ögonhållare? På JDI: s konservativa attack på OLED-paneler i sju år

Stängd ögonhållare? På JDI: s konservativa attack på OLED-paneler i sju år

Sedan april i år har nyheterna om Japan Display Inc: s "räddningsplan" knappast slutat. En del människor säger att källan till katastrofen beror på att JDI håller sig vid LCD-panelen och inte inser att den nuvarande marknaden inte längre domineras av LCD. Det är. Men faktiskt, redan 2012 beslutade JDI att använda ett år för att uppnå massproduktion av OLED-paneler, men varför snurrar JDI fortfarande på plats under de senaste sju åren?

Generellt sett är det inget annat än de två problemen med kapital och teknik, men ibland är det för "självförsörjande" och för "framgångsrikt" kommer så småningom att bli ett kroniskt självmord.

Upprepad massproduktionsplan och nollschema

2011 blev den japanska panelindustrin allt svagare, och den japanska regeringen ledde till att Sony, Toshiba och Hitachi integrerade sin LCD-panelverksamhet och etablerade Japan Display Inc.

Det kan sägas att JDI i början av dess etablering var full av ambitioner.

2012 rapporterade Nikkan Industry News att JDI planerar att massproducera OLED-paneler under andra halvåret 2013, främst för mobila enheter som smartphones. På den tiden sade japanska medier att JDI planerar att utöka sin OLED-panelkapacitet med cirka 100 miljarder yen (cirka 6,489 miljarder RMB) för att komma ikapp med Samsung Display, som är marknadsledande.

Vid den tiden har JDI inrättat en testproduktionslinje vid Mobara-anläggningen och Dongpu-anläggningen i Japan och fortsätter att utveckla OLED-paneler. Även om Nikkei News har påpekat att JDI: s OLED-paneler kommer att massproduceras tidigast 2014. Men det intressanta är att fram till 2019 sa JDI: s nya VD, Kikuoka, att JDI äntligen kommer att lansera sin första OLED-produkt.

Det stämmer, det är den första. JDI lanserar äntligen sina resultat på OLED-paneler under många år.

Vad är JDI upptagen från 2014 till 2019?

Faktum är att JDI-åtgärden som just har inrättats är mycket frekvent. 2012 lanserade JDI en 4,5-tums 1280x720 OLED-panel. 2013 meddelade JDI utvecklingen av en 5,2-tums Full-HD OLED-panel för smartphones med den högsta upplösningen (1920x1080) vid den tiden. Samtidigt sade JDI att de planerar att massproducera om två till tre år och hoppas kunna bryta situationen som domineras av Sydkoreas Samsung Electronics.

De senaste två åren till 2015 har JDI fortfarande ingen massproduktion, men det kan ses från japanska medierapporter om vissa lokala panelfabriker: panelavkastningen är inte bra, det är svårt att massproduktion; OLED-efterfrågan kan utökas, det är inte känt, konservativ Strategin är säkrare; kostnaden kan inte sänkas ...

Det spelar ingen roll om det inte sker några framsteg, för för närvarande är det bara Samsung Display och LGD som kan massproducera flexibla paneler av OLED. Ur ett globalt perspektiv är denna marknad fortfarande i sin barndom och många potentiella leverantörer väntar på möjligheten.

Fast besluten att komma, men ingen styrka, inga pengar

Fram till 2016, när smarttelefontillverkarna började växla från LCD-skärmar till OLED-skärmar, minskade JDI: s LCD-skärmorder kraftigt och nedgången i iPhone-försäljningen gjorde det japanska visningsföretaget i en nedgång.

Sedan noteringen har JDI faktiskt inte bryt förbannelsen för driftsförluster. Den japanska regeringens minister för ekonomi och ekonomi, Shi Geng Hongcheng, sa till och med att om JDI, som förlorade två år, förlitade sig på Apples order, skulle regeringen inte utesluta att sälja aktier.

Men för JDI, vars hälften av sina intäkter kommer från Apples verksamhet, verkar det att förlita sig på Apple vara ett sätt att leva lättare. Även om Apple inte har angett att de kommer att använda OLED-skärmar på nya telefoner, förutspår vissa analytiker att Apples nya maskin under 2018 kan använda OLED-skärmar. På samma sätt hoppas JDI att gripa Apple-order och återuppliva tillväxten i tid.

Som ett resultat meddelade JDI än en gång att massproduktionen av OLED-paneler kommer att påbörjas under 2018. För närvarande är Samsung inte längre den enda inom detta område. LG Display och den kinesiska panelfabriken representerad av BOE började dela upp marknaden.

Samtidigt planerar JDI att investera 50 miljarder yen för att sätta upp en OLED-produktionslinje vid Maoyuan-anläggningen, som förväntas lanseras våren 2017. Samtidigt planerar den att öka den månatliga produktionen till 5 miljoner stycken under 2018 och därmed ackumuleras massproduktionsteknologi. Mot den ledande marknaden, Samsung, LGD och andra koreanska fabriker.

Men vid den tiden intervjuade Nikki Industrial News företagets panelproduktionsanläggning och fick veta att JDI fortfarande hade finansieringsproblem för att bygga en komplett produktionslinje för OLED-displaypaneler.

Dessutom avslöjade anonyma JDI också för Nikkan Industrial News att en del av testproduktionstekniken inte är lämplig för massproduktion och diskuterar användningen av teknik som liknar de koreanska tillverkarna. Men även om det fungerar med andra leverantörer för att övervinna svårigheterna, är JDI fortfarande i ett dilemma - huruvida den största aktieägaren, Industrial Innovation Investment Agency (INCJ) och andra regeringar kommer att komma överens är en okänd.

Även om tekniken inte kan hittas, kan medlen äntligen betalas. I december 2016 tillkännagav JDI att det har fått en kontantinjektion av INCJ: s 75 miljarder yen (ungefär 4,866 miljarder RMB) och sa att de kommer att använda medlen för att utveckla OLED-teknik.

När marknaden slutat är marknaden inte längre

Trots betydande investeringar i OLED-paneler är JDI fortfarande övertygad om att dess LCD-paneler kan ta en absolut fördel, i kombination med marknadsspekulation, har efterfrågan på OLED-panelen ännu inte nått en "full blom" -tid. Därför är JDI inte alltför brådskande.

Men verkligheten är alltid grym. Under 2017 gjorde iPhone X, som bytte till OLED-skärmen, JDI frustrerad. Apple-order rånades, JDI omorganiserade inhemska och utländska produktionslinjer och mer än 3 700 anställda avskedades. JDI: s konservativa offensiv mot OLED-paneler har redan gjort det svalt - med stor förlust på Apple-order har Apple inte sagt adjö till JDI: s LCD.

Det kan sägas att det stora förtroendet för Apple är en del av orsaken till att JDI har förstörts till denna dag. Men som man säger, att förlita sig på människor är värre än att lita på sig själv. I slutändan är JDI fortfarande för "självförtroende", självförsörjande inom den dominerande LCD-tekniken; till bekostnad av självrättfärdighet, när marknaden för OLED-panelen mognar, kan du alltid döda ett blodigt sätt. Om du kan förstå detta kan du bara säga att JDI är för naiv.

År 2018 började JDI återigen överväga att försena massproduktionen av OLED-paneler. Huvudorsaken är att efterfrågan på OLED-panelen inte har visat en snabb tillväxttrend som förväntat, och LCD-paneler börjar visa tecken på återupplivning.

Ett annat viktigt skäl är att priset på OLED-paneler som tillhandahålls av Samsung är mycket högt. Enligt rapporter har kostnaden för varje panel av iPhone X nått 110 amerikanska dollar, och det rapporteras vara mellan 120 och 130 amerikanska dollar. Detta är nästan tillverkningen av iPhone X. En tredjedel av den totala kostnaden. Om kostnaden överstiger förväntningarna kommer den naturligtvis att överföras till konsumenterna. Den svaga efterfrågan på iPhone X kommer också att göra JDI "tur".

Och i år har Apple börjat "återgå till LCD-skärmen." Förutom Samsung-skärmen, som är huvudleverantören för Apples OLED-panel, tillhandahålls LCD-panelen på iPhone 11 av LGD, Sharp och JDI.

Japan Display Co., Ltd. hoppas kunna byta order för en stor vändning. Den 30 mars kommer JDI att granska fondens schemaläggningsemission på mer än 50 miljarder yen i styrelsen, inklusive minst 30 miljarder yen (cirka 1,943 miljarder yuan). Kapitalökningen kommer att användas för materialkostnader och produktionsutrustningskostnader som krävs för att öka produktionen av LCD-paneler.

IPhone 11: s LCD-panelen beställdes dock inte som förväntat, och den oroliga JDI kunde inte sparas. Enligt en rapport från Nikkan Kogyo Shimbun den 13 september kommer JDIs Baishan-anläggning i Ishikawa Prefecture för produktion av iPhone LCD-skärmar att stängas upp på obestämd tid.

Baishan-anläggningen, som togs i drift i december 2016, är JDIs mest avancerade fabrik, och det mesta av byggfonden på cirka 170 miljarder yen tillhandahålls av Apple i form av förskottsbetalning. På grund av Apple: s antagande av OLED-paneler är driftshastigheten för Baishan-anläggningen trög.

Jag vet inte det framtida japanska visningsföretaget

Även om JDI ännu inte har bestämt sig för att till fullo producera OLED-paneler, är det enligt JDI: s nuvarande åsikt absolut nödvändigt att få tillräckligt med medel för räddning. Investeringsplanen har kommit, och det är inte ett litet slag att lämna JDI.

Redan december 2018 citerade NHK TV Japan människor som är bekanta med saken som att de säger att JDI förhandlar med ett konsortium av kinesiska företag och fonder för att acceptera en investering på cirka 50 miljarder yen, den största aktieägaren i JDI Japan. Industrial Innovation Investment Agency (INCJ) överväger också att söka ekonomiskt stöd.

Fram till april i år meddelade JDI att det skulle få en kapitaltillskott på 117 miljarder yen från kinesiska investerare och INCJ. Men efter det har kinesiska investerare successivt tagit tillbaka sitt kapital, och branschen har vänt sin uppmärksamhet mot Apple. I oktober var JDI: s president Kikuoka optimistisk för att han skulle få upp till 50 miljarder yen i investeringar från stora kunder, Apple Inc. och nuvarande företag. Han sa också att han hoppas kunna fullborda målet att skaffa 50 miljarder yen i slutet av november.

Om finansieringen går bra kan JDI bli lite lättad. Därefter måste vi fånga upp och fylla luckan i OLED-fältet i sju år. Eftersom Apple planerar att helt växla till OLED-display 2020 är tiden återstående för JDI egentligen lite kvar!