Hej gäst

Logga in / Registrera

Welcome,{$name}!

/ Logga ut
Svenska
EnglishDeutschItaliaFrançais한국의русскийSvenskaNederlandespañolPortuguêspolskiSuomiGaeilgeSlovenskáSlovenijaČeštinaMelayuMagyarországHrvatskaDanskromânescIndonesiaΕλλάδαБългарски езикAfrikaansIsiXhosaisiZululietuviųMaoriKongeriketМонголулсO'zbekTiếng ViệtहिंदीاردوKurdîCatalàBosnaEuskera‎العربيةفارسیCorsaChicheŵaעִבְרִיתLatviešuHausaБеларусьአማርኛRepublika e ShqipërisëEesti Vabariikíslenskaမြန်မာМакедонскиLëtzebuergeschსაქართველოCambodiaPilipinoAzərbaycanພາສາລາວবাংলা ভাষারپښتوmalaɡasʲКыргыз тилиAyitiҚазақшаSamoaසිංහලภาษาไทยУкраїнаKiswahiliCрпскиGalegoनेपालीSesothoТоҷикӣTürk diliગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaमराठी
Hem > Nyheter > Tyska forskare utvecklar osynliga solpaneler för toppen av bilen

Tyska forskare utvecklar osynliga solpaneler för toppen av bilen

För att förbättra körsträckan för elfordon eller hybridelektriska fordon, började många tillverkare att installera solpaneler i taket, huven och andra platser, men solmodulerna är vanligtvis djupa eller ljusblå, med olika färgfärger lite av en smäll i ansiktet, och tyska forskare har utvecklat "magra" solpaneler som ninjor.

Nyligen har bilar som är utrustade med solpaneler dykt upp, till exempel den nederländska uppstarten Lightyear, som har lanserat en huva, en elbil med tak till bakre kåpa på 5 kvadratmeter och en omvandlingseffektivitet på 20% solpaneler. Under 2021 lanserades SonataHybrid, som är utrustad med solpaneler i Hyundai Motor, i Sydkorea.

De solpaneler som används av ovanstående företag kan dock inte matcha färgen på bilkarossen, mestadels mörkblå solpaneler. För dem som ägnar mer uppmärksamhet åt den övergripande estetiken kan solpanelerna dras kraftigt av. För detta utvecklade den tyska tillämpade vetenskapliga forskningsinstitutionen FraunhoferISE Nya solpaneler belagda med speciella pigment tillåter solpaneler att ändra färg med olika färger.

Det speciella pigmentet heter MorphoColor, inspirerat av Morpho-fjärilen. De fjärilar som förekommer i regnskogen och lyser med bländande metallblått. I själva verket har vågen på vingarna ingen specifik "färg". Vågen är speciella. Metoden är anordnad att generera färg genom att sprida och sprida ljus, så färgen kommer att förändras i olika vinklar. Förfalskningsetiketten och bubblan på sedeln är liknande begrepp.

Därför är solpanelerna med hjälp av specialbeläggningar nästan osynliga och kan matcha kroppen i olika färger. Även om pigmentet kommer att minska effektiviteten med cirka 7%, kommer det att bidra till att öka köpet av soltak. Teamet vägde båda och kände sig värdefull, säger Martin Heinrich, chef för divisionen för solenergi på FraunhoferISE, möjligheten till färg är nästan oändlig.

Den nya solpanelen antar en enkelkristall-kiselkoppling (shingleinterconnection) arrangemangsmetod, och de monokristallina kiselsolcellerna överlappar varandra och fixeras med ett elektriskt ledande lim. Dessa lim kan användas som elektriska ledare, och det finns inget behov av att installera ledningar, vilket effektivt kan minska Dämpning av motstånd, liksom att undvika skuggor på de elektriska kontakterna, kan öka modulens effektivitet med 2%.

Enligt teamexperiment genererar de nya solpanelerna cirka 210W per kvadratmeter, vilket kan minska bränsleförbrukningen med 10% och öka körsträckan med cirka 10%. Teamet samarbetade också med transportföretag och testade faktiskt på vägen och installerade på 6 stora lastbilar. Nya solpaneler mäts också med hjälp av strålning, temperatursensorer och GPS. Experiment indikerar att 5 000 till 7 000 KWh el kan genereras varje år.

Även oavsett hur starka solpanelerna är, har de fortfarande bara hjälpfunktioner. Bilarna kan fortfarande inte köra 100% ny energi och de kan inte jämföra med traditionella bränslebilar, men det är bra sätt att minska kolet.