Mike Stroka, produktmarknadsföringsingenjör på Power Integrations, uttalade: "Automotivdesigners uppskattar den höga effektiviteten och det låga komponentantalet som erbjuds av högspänningskraftsförsörjningen byggd med Innoswitch3-AQ ICS. Det nya paketets ökade krypning och clearance mellan primärsidan dräneringoch källstift stöder nästa generations EV-busspänningar.
Den 1700V-klassade konstantspänningen/konstantströmmen InnoSwitch3-AQ-omkoppling IC integrerar en kiselkarbid (SIC) primäromkopplare, som levererar upp till 80W utgångseffekt.Denna mycket integrerade IC minskar antalet strömförsörjningskomponenter med upp till 50%, sparar utrymme, förbättrar systemtillförlitligheten och mildrande komponent sourcing -utmaningar.Det ökade krypavståndet för dräneringsstiftet förbättrar motståndskraften mot höga nivåer av chock och vibrationer, särskilt i fordonsapplikationer som involverar elektriska drivaxlar.
Det nya tillskottet till InnoSwitch3-AQ-serien kan starta med dräneringsspänningar så låga som 30V, vilket eliminerar behovet av externa startkretsar, vilket är avgörande för funktionell säkerhet.Ytterligare skyddsfunktioner inkluderar inmatningsunderspänning, skydd av överspänningsskydd och överströmsbegränsande.Med synkron korrigering och flyback-växling med flera lägen, såväl som diskontinuerligt/ledande ledningsläge (DCM/CCM) flyback-kontroll, uppnår IC effektivitet som överstiger 90%.Dess kraftförbrukning utan belastning är mindre än 15 MW.Målfordonsapplikationer inkluderar batterihanteringssystem, µDC-DC-omvandlare, kontrollkretsar och nödkraftsmaterial inom huvudsakliga dragkrafter.Den nya IC förbättrar också fjärrkontrollen på/av.